Získejte sebevědomé dítě a klidnější domov

Máte pocit, že doma trávíte většinu času obsluhou a zakopáváním o hračky, místo abyste si ten čas skutečně užívali? Že se z ‘mami, podej’ stala nejčastější věta dne a vy večer padáte únavou? Pojďme to změnit. Samostatnost je o tom, jak dítě prakticky vedeme a jaké prostředí mu poskytneme.

Pojďme společně propojit obojí. Podíváme se na praktické výchovné kroky a zároveň upravíme váš domov tak, aby přirozeně vedl dítě k radostnému „já sám!“.

Holčička si hraje s krabicí

Nejde jen o to mít "dokonalý" pokojíček

Často investujeme tolik energie do toho, co říkáme, že zapomínáme, jak hlasitě mluví prostředí, ve kterém žijeme. Může křičet ‘všechno udělám za tebe, jsi malý’ nebo ‘je tu tolik věcí, že nevím, kde začít’. Anebo může klidně a trpělivě šeptat: ‘Věřím ti, tady máš své místo, zkus to sám.’

Možná jste už zkoušeli kupovat různé pomůcky, četli knihy o Montessori, ale doma to pořád “dře”. Samostatnost nevzniká nákupem drahého vybavení, ale vědomým nastavením prostředí a naším bezpečným vedením. Cílem není katalogový domov. Cílem je funkční a láskyplné místo, které dává dítěti jistotu a vám klid. A přesně na to, jak ho prakticky vytvořit u vás doma, se společně podíváme.

Pomůže vám budování samostanosti?

Pokud při čtení následujících bodů alespoň trochu přikyvujete, věřte, že v tom nejste sami. Přesně s těmito situacemi za mnou rodiče nejčastěji přicházejí.

Zahlcení hračkami

Máte pocit, že se topíte ve vizuálním smogu, hračky jsou všude, ale dítě si s nimi vlastně nehraje. Nevíte, co nechat, co schovat a jak v tom udělat systém.

Nekonečná obsluha

Neustále podáváte pití, pomáháte s oblékáním, utíráte rozlité... Chcete, aby to dítě zvládlo samo, ale nevíte, jak mu to reálně umožnit, aby to bylo bezpečné.

Doma to "nejde"

Ze školky víte, že se umí samo najíst i uklidit si boty. Doma ale nastoupí "já neumím" nebo "udělej to ty". Cítíte, že by to šlo jinak, ale chybí vám ten správný impuls.

Roztěkanost a nuda

Dítě přebíhá od jedné věci ke druhé, u ničeho nevydrží. Toužíte po tom, aby se umělo soustředit a zabavit se samo aspoň na chvíli, abyste se mohla v klidu nadechnout.

Nechcete drahé vybavení

Líbí se vám principy Montessori, ale nechcete (nebo nemůžete) utrácet desetitisíce za speciální nábytek. Hledáte praktickou cestu, jak to udělat s tím, co už máte doma.

Bojíte se začít

Víte, že by to chtělo změnu, ale ten chaos vám přijde tak obrovský, že netušíte, kde vůbec začít. Potřebujete jasný, jednoduchý plán a podporu, že jdete správným směrem.

Co naší spoluprací získáte

Praktický plán na míru

Konkrétní kroky, jak upravit pokojíček, kuchyň nebo předsíň, aby podporovaly samostatnost. Často stačí jen přeskládat nábytek.

Větší klid a pohodu

Méně obsluhování, méně chaosu, více času na skutečné spojení s dítětem (nebo na kafe v tichém prostředí).

Zdravé sebevědomí pro vaše dítě

Pocit "já to zvládnu" je naprostým základem vnitřní jistoty. Uvidíte, jak se vaše dítě rozzáří, když si samo nalije pití nebo uklidí boty.

Strategii pro hračky a aktivity

Podíváme se, jak hračky třídit, rotovat a nabízet, aby vedly k soustředěné hře a ne k roztěkanosti.

Aneta s Tedíkem

Co nám říkají průzkumy

Data z průzkumů mezi českými rodiči ukazují, že pocity zahlcení nebo nejistoty, jak na to, jsou naprosto běžné.

82 % rodičů cítí, že domov není optimální

Má pocit, že uspořádání bytu neodpovídá potřebám dětí a brání jejich přirozené samostatnosti.

70 % je zahlceno hračkami

Přiznává, že příliš mnoho hraček vede k roztěkanosti a nepořádku, místo ke klidné a soustředěné hře.

65 % bojuje se změnou prostředí

Říká, že co dítě zvládá ve školce (obléct se, uklidit), to doma odmítá nebo vyžaduje plnou asistenci.

90 % vidí spojitost

Vnímá přímou linku mezi tím, co dítě zvládne samo, a jeho celkovým sebevědomím a vnitřní jistotou.

Klid domova není náhoda

Data také ukazují, že cílená úprava prostředí a praktické vedení k samostatnosti přináší měřitelné výsledky.

Jak probíhá audit prostředí

Od prvního kontaktu k většímu klidu. Celý proces je jednoduchý a transparentní.

1.

První kontakt

Napíšete mi. Krátce probereme, co vás trápí a jaká forma (osobně/online) je pro vás nejlepší. Je to nezávazné.

2.

Analýza

Při online formě mi pošlete fotky nebo videa vašeho domova. U osobní návštěvy se rovnou potkáme u vás.

3.

Společná konzultace

Projdeme si místnost po místnosti (90-120 min). Vysvětlím vám "proč" a navrhnu "jak". Nejde o kritiku, ale o hledání příležitostí.

4.

Váš plán

Dostanete ode mě jasné shrnutí a praktický seznam změn, které můžete udělat hned (často jen přeskládáním nábytku).

Ceník

Investice do klidnějšího domova

Tato služba vám poskytne více času i prostoru v domácnosti, ale zároveň pomůže vašim dětem najít sebevědomí a osvojovat nové dovednosti.

Audit prostředí a plán samostatnosti

Online

3 790 Kč

Audit prostředí a plán samostatnosti

Osobně

4 290 Kč

Navazující konzultace

V případě potřeby spolu vyhodnotíme zavedení změn nebo budeme řešit, proč k nim nedošlo.

Osobně i online

1 190 Kč/hod.

Reference klientů

Co říkají rodiče, kteří na to už nejsou sami

Konzultace pro mě byla přínosná, díky za ni 🙂 Teď o trochu víc chápu, proč děti tak rády “kramaří” a jak se k tomu lze postavit, než mé oblíbené “už zase dělá to co nechci” 🙂🙂 Obecně jsem z paní Anety cítila respektující přístup k dětem, líbí se mi myšlenky jak jim dát víc důvěry a zodpovědnosti a sobě víc svobody.

Tamara Faberová

Líbí se mi respektující přístup k dětem, který Aneta má. Ujasnila jsem si, kde máme s klukama problém, a rozklíčovaly jsme, kde začít. Realizace bude už na mně samotné, ale je fajn, že Aneta je tady pro případné další „podržení“ na výchovné cestě. Některé věci jsem si utvrdila a je fajn slyšet od člověka „zvenčí“, že respektující cesta má smysl (když okolo sebe slyšíte, jak se vám to jednou vymstí).

Jitka Papežová

S přístupem paní Anety moc souzním 🙂. Je vidět, že se vám během konzultace snaží předat co nejvíce a využít čas na maximum. Díky rozhovoru jsem si více ujasnila, jak chci vlastně k samostatnosti dcerky přistupovat, co využívat, na čem zapracovat a do čeho se naopak na sílu zbytečně netlačit jen proto, že jiné děti to už samy dělají.

Nela Střádalová

Často kladené dotazy

Naprosto rozumím. Tohle je realita většiny rodin. Cílem není, aby dítě ráno dělalo všechno samo a vy jste přišli pozdě do práce. Cílem je najít rovnováhu. Podíváme se společně, jaké konkrétní úkony jsou reálné (třeba obouvání, zatímco vy balíte svačinu) a jaké si necháte na odpoledne, kdy je více klidu. Audit prostředí často pomůže zkrátit čas tím, že dítě přesně ví, kam sáhnout, a vy nemusíte nic hledat. Nejde o to dělat všechno, ale dělat vědomě to, co dává smysl.

Pamatujte, že nepořádek je součást učení, ne vaše selhání. Když se dítě učí nalévat, učí se i utírat. Naším cílem je ten “nepořádek” minimalizovat. Ukážeme si, jak připravit činnost, aby byla úspěšná – menší džbánek, tác s okrajem, hadřík hned vedle. A hlavně probereme, jak změnit náš pohled: teď neuklízíte nehodu, ale učíte dítě zodpovědnosti. Je to investice, která vám za půl roku ušetří stovky takových situací.

Tohle je klíčová obava a jsem ráda, že se na ni ptáte. Připravené prostředí neznamená permisivní (vše dovolující). Naopak, je plné jasných hranic. Dítě má svobodu, ale jen v rámci toho, co mu nabídneme. Má přístup ke dvěma tričkům, ne k celé skříni. Má přístup k hračkám na poličce, ale ne k nožům v kuchyni. Prostředí je ten nejlepší strážce hranic – přirozeně a bez křiku dítěti ukazuje, co je jeho a co ne.

Obojí je neoddělitelné. Můžete mít ten nejkrásnější pokojíček, ale když dítě řekne “NE!”, prostředí samo o sobě nestačí. Proto je tato služba kombinací auditu prostředí A konzultace. Prostředí je základ, který odstraní zbytečné překážky. Ale to, jak reagujeme na odpor, jak komunikujeme a jak dítě vedeme, je ta druhá, klíčová polovina. Budeme řešit obojí.

Velmi časté téma. Cílem není vytvořit dvě oddělená hřiště, ale jeden funkční prostor. Podíváme se, jak chytře zónovat – například starší dítě může mít vyšší polici s legem, kam mladší nedosáhne, a zároveň společný čtecí koutek. Klíčem je definovat “společné” a “soukromé” a naučit děti to respektovat, což je skvělý trénink sociálních dovedností.

Vůbec ne. Samostatnost se nevyvíjí jen do šesti let, mění se celý život. U předškoláka nebudeme řešit zapínání zipu (i když možná ano), ale spíše samostatnou přípravu tašky do školy, zvládnutí ranní hygieny bez připomínání nebo schopnost připravit si jednoduchou svačinu. Principy jsou stejné, jen úkoly odpovídají věku. Přechod do školy je ideální čas na to, aby dítě získalo nové kompetence a s nimi i zdravé sebevědomí.

Rotace hraček je skvělý nástroj, ale není to kouzelný proutek. Někdy je problém v tom, jaké hračky nabízíme (jsou příliš složité? příliš jednoduché? rozbité?). Jindy je problém v tom, že dítě neví, jak si s nimi hrát. A velmi často dítě nevyžaduje hračku, ale prostě jen nás. Podíváme se na to, jak naplnit jeho “nádrž” pozornosti, aby pak mělo energii a chuť si hrát samo.

Má to obrovský smysl. Nemůžeme měnit partnera, ale můžeme změnit prostředí a své reakce. Často se stává, že když partner uvidí, že úpravy reálně fungují – že rána jsou klidnější nebo že si dítě samo uklidí boty – přirozeně se přidá. Začneme u vás, ve vaší sféře vlivu (třeba jen v dětském pokoji nebo části kuchyně). I malá změna přináší velkou úlevu.

Vůbec ne. Samostatnost není o nakupování, ale o přemýšlení. Učící věž je skvělý pomocník, ale úplně stejně poslouží bezpečná stolička nebo schůdky, které už možná máte doma. Často zjistíme, že nejlepší řešení je jen přesunout nábytek, který už máte, nebo dát věci do hezkých košíků. Mým cílem je pracovat s vaší realitou a rozpočtem, ne plnit katalog.

Kontaktujte mě

Co můžete očekávat po odeslání formuláře?

Napište mi

Chcete-li vyplnit tento formulář, prosím povolte v prohlížeči JavaScript.
Přejít nahoru