Je vhodné “Montessori doma” pro každou rodinu?

Otázka, která napadne nejednoho rodiče zajímajícího se o Montessori výchovu. Jako sebeřízená učitelka s pětiletými zkušenostmi z domácího předškolního vzdělávání a lektorka Montessori klubíku pro maminky s batolaty, jsem se rozhodla s vámi podělit o svůj názor a ucelený pohled.

Dlouhé roky jsem na tuto otázku hledala odpověď nejen u fundovanějších lidí zaobírajících se výchovou a vzděláváním dětí v duchu Montessori, ale také ve své praxi.

Vždycky jsem narazila na dítě, které mi můj názor, že je Montessori pro každého, “nabouralo” tím, že se nezajímalo o mnou nabízený kobereček a pomůcky. Z nedostatku informací a zkušeností jsem kdysi zaujala postoj, že tento přístup není pro každé dítě.

Veronika Kotůlková, ředitelka základní školy Labyrint říká: „Montessori je pro každé dítě, ale ne pro každého rodiče.“ V současnosti a po sedmi letech sbírání zkušeností v oblasti Montessori pedagogiky a práce s dětmi s jejím názorem souhlasím.

Co je Montessori?

Každý rodič si pod pojmem „Montessori“ představí něco jiného. Můj táta si dlouho myslel, že alternativní výchovou děti okrádám o jejich dětství, svobodu a beru jim možnost hry s běžnými hračkami.

Mnohé rodiče, se kterými vedu své konzultace, často odrazuje práce s pomůckou na koberečku. Představa, že jejich dítě bude “uvázané” u jedné věci a nebude si moci vybrat z nepřeberného množství hraček, které jejich pokojíček nabízí, je děsí.

Montessori doma ale není jenom o koberečku a pomůckách. Pod myšlenkou italské lékařky a pedagožky Marie Montessori se toho skrývá daleko víc a celá filozofie je založena především na pozorování dětí a naplňování jejich vývojových potřeb.

Táta a syn

Fotografie z roku 2017

Táta 6letého syna, který navštěvoval Montessori školku, ve které jsem působila se k tématu vyjádřil následovně:

“Budete velice překvapeni, když uvidíte své dítě pracovat s jednou jedinou pomůckou na koberečku a vydrží u toho třeba hodinu.

On nekouká jinam a v jeho prostoru je jedna jediná hračka, na kterou se může naplno soustředit. Když jsem se byl podívat v Montessori školce, kterou můj syn navštěvoval, nechápal jsem, že si s ní vydržel takovou dobu hrát sám.

Udělejte si kafe, sedněte si a jenom se na něj dívejte. Nezasahujte do toho a nemluvte. Všechny ostatní děti to také respektují. V tu chvíli pochopíte Montessori. Nikdy v životě se nestalo, že by si po sobě ten kobereček pak neuklidil. Ale jakmile přijde domů – buch, milion hraček v pokojíčku a syn s nimi dělá bordel.

Nechápal jsem, proč to doma nevnímá stejně jako ve školce a přišel jsem na to, že tady v pokojíčku nemá ten kobereček, který by vymezoval jeho prostor na hraní.”

A jak dodává: „Kovářovic kobyla chodí bosa,“ 😀 …v novém pokojíčku se synem ještě nedořešili způsob uložení jednotlivých hraček a police.

Já a moje zkušenosti

Tuto filozofii vnímám jako trénování samostatnosti, předávání zodpovědnosti a jemnou podporu zdravého sebevědomí dítěte. K tomu neodmyslitelně patří připravené prostředí, pořádek a řád.

V neposlední řadě se jedná o navázání vztahu a důvěry s dítětem, což za mě hezky podtrhuje vedený respektující přístup a komunikace. U nás doma například skvěle funguje zapojení synka do práce v kuchyni.

Nejenže tím podporujeme jeho kreativitu a zvídavost, ale také zájem o učení a rozvoj dalších grafomotorických a manuálních dovedností. Skvělým startem pro vás může být Kuchařka aktivit a receptů.

Montessori klubík v rodinném centru

V rodinném centru Krteček v Pelhřimově se pravidelně setkávám s 16 maminkami a jejich dětmi ve věku od 15 měsíců do 4 let. Uvádím jim do praxe, jak s dětmi trénovat samostatnost, jaké aktivity jim nabízet a jak Montessori přístup vnést do každodenního života prakticky a s lehkostí.

Pomáhám jim na jejich cestě, aby pochopily základy práce s dětmi, naučily se i jen pozorovat a zasahovat do činnosti pouze v případě, že je to nutné nebo je dítě o to požádá.

Vysvětluji, že není nutné předělávat celý dům nebo byt, aby s dětmi mohly fungovat v tomto duchu, ale jen přizpůsobit prostředí potřebám jejich malých ratolestí. Ke spokojenosti dětí i rodičů stačí opravdu málo a vše, co k tomu potřebujete, máte již teď doma.

Co vnímám jako klíčové je, aby se dítě s touto výchovou setkávalo již v raném věku. Především, pokud rodiče chtějí, aby od 3 let navštěvovalo Montessori školku. Odlišný přístup doma a v zařízení by mohl být pro některé děti matoucí.

Po dobu mé pětileté praxe v domácím předškolním vzdělávání jsem pracovala se 3 dětmi, které se s Montessori vzděláváním setkaly až se mnou. Rozdílnost fungování ve školce a v rodinném prostředí vnímaly bez problémů. Hodně ale záleží na individualitě každého dítěte.

Samostatnost, zodpovědnost a …?

Pro svoji praxi a projekt Cesta k samostatnému dítěti jsem si pro Montessori doma stanovila 5 základních a stěžejních oblastí, kterými rodiče a malé děti provázím. Jedná se o: Pomoc v domácnosti, úklid pokojíčku, zapojení dítěte v kuchyni, čištění zubů (obecně koupelna), sebeobsluha – oblékání.

Rodiče za mnou přicházejí většinou v době, kdy je dětem mezi 18. měsíci a dvěma lety, což je za mě ideální a můžeme hned začít s praktickými činnostmi ve výše zmíněných oblastech, kde podporujeme dětskou zvídavost a samostatnost.

Míra zapojení dítěte záleží na rodičích a jejich postoji směrem k dítěti. Jestliže ho povedou k samostatnosti a sebeobsluze jen proto, aby si ulehčili práci, nepřinese to nic dobrého – dítě svým jednáním odradí.

Dospělí by ho měli vést k samostatnosti a následné zodpovědnosti proto, že chtějí vědomě a přirozeně podpořit jeho vývoj a naplnit potřeby – tzn. neodhánět ho z kuchyně, když ho zajímá, jak se hněte těsto, míchá polévka nebo rozklepává vajíčko.

Pozorování jako klíč k dětskému potenciálu

Hlavním úkolem rodiče by tedy mělo být pozorování dítěte v prostředí, ve kterém vyrůstá. Od toho se pak odvíjí všechno další. Ne nadarmo se říká, že rodiče své dítě znají nejlépe, a proto pozorujte, co vaše dítě zajímá, co chce objevovat a poznávat. Nechte se vést jeho přirozenou zvídavostí.

Pokud jste mámy perfekcionalistky, nepochybuji o tom, že nebudete v začátcích, stejně jako já, zažívat zrovna klidné chvíle. Přirozeně máme potřebu do všeho dětem zasahovat a udělat to podle sebe. V tomto případě to ale vůbec není žádoucí.

Určitě to nepodceňujte a začněte se svými emocemi pracovat zavčasu. Zastávám názor, že kdo nerozumí vlastním emocím, jak by potom mohl porozumět emocím svého dítěte?

Životní styl nebo výchovný trend?

Pro Montessori výchovu musíte být otevření a pustit si tuto filozofii k srdci. Stejně jako u domácího nebo svobodného vzdělávání je dobré, aby se i Montessori stalo vaším životním stylem a ne jenom současným výchovným trendem.

Timothy Seldin (spisovatel, pedagog, prezident Montessori nadace a předseda Mezinárodní Montessori rady) říká, že se ve výchově používají jiné způsoby jednání s dítětem. Můžeme hovořit o tzv. “jiné výchovné kultuře,” která zahrnuje řád a upouští od trestů i pochval, což pro tradiční výchovu není typické.

Více se k tématu “Montessori do každé rodiny” vyjádřil na mezinárodní online konferenci Růst společně v roce 2022. Po zhlédnutí anglicky vedené přednášky, jsem pro vás natočila krátké video s jeho klíčovými myšlenkami.

Jdete do toho se mnou?

Již 17. 4. 2023 startuje 6. ročník této pětidenní online konference, kde vystoupí 30 špičkových českých a světových odborníků na výchovu a vzdělávání dětí. V pátek 21. dubna mě na ni uvidíte a slyšíte s tématem „Samostatnost není samozřejmost.“ 

První den konference je zdarma a součástí registrace jsou také moje bonusy v podobě eBooků Sedmero uklizeného pokojíčku, Samostatné dítě a sleva 20% na konzultaci v hodnotě 1000 Kč.

Ráda se s vámi budu potkávat v uzavřené FB skupině Cesta k samostatnému dítěti. Sledovat mě můžete i na YouTube kanálu Aneta Štěpánková, kam pro vás natáčím autorská videa a rozhovory s odborníky.

Pro váš rodinný Montessori start doporučuji stáhnout si zdarma následující materiály: Desatero samostatnosti a zodpovědnostiPraktické aktivity pro batole.

Můj projekt můžete podpořit i zakoupením manuálu Samostatné dítě v hodnotě 99 Kč.

Děkuji za vaše sledování a přeji spoustu osobních úspěchů s vašimi dětmi.

Mějte se krásně.

Vaše Aneta

Našla jsem přirozenou cestu, jak naučit děti samostatnosti a prohloubit tak jejich zkušenosti s okolním světem. Společně jsme objevili i svobodu, kterou v životě tolik potřebujeme. Jemnými krůčky učím milující mámy, jak v sobě objevit laskavou průvodkyni a vychovat tak zvídavé a samostatné dítě. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů