Aneta Štěpánková profilová fotografie

Cesta k samostatnému dítěti

"Propojuji svět dětí a rodičů skrze komunikaci, samostatnost a vzájemné pochopení. Posiluji rodičovské (sebe)vědomí." 

Jmenuji se Aneta Štěpánková. Jsem máma, učitelka, lektorka a průvodkyně na cestě k samostatnému dítěti.

Pomáhám rodičům, kteří chtějí ve výchově svých dětí dosáhnout změny v podobě zodpovědného a zdravě sebevědomého dítěte. Na rozdíl od prvoplánového zaměření jen na respektující přístup a komunikaci se u mě rodiče naučí, jak s dítětem efektivně pracovat, aby se hladce zapojilo do každodenního rodinného života.

Moje cesta ke svobodě a samostatným dětem

Aneta Štěpánková mezi kvetoucími stromy

Jmenuji se Aneta a žiju život, který je každý den naplněný šťastnými, svobodnými a samostatnými dětmi. Ve věku od 2 do 6 let si samy dokáží najít aktivity, které je rozvíjí a probouzí v nich jejich skrytý potenciál. Pracují na svém zdokonalování se a učí se tak, jak potřebují.

Již ve 3 letech se umí obléknout, zapnout si bundu, prostřít a sklidit stůl, obout si boty, s radostí uklidit hračky nebo si připravit svačinu. 

Vím, kdy mám být dětem nablízku, abych jim pomohla, a kdy naopak ustoupit do pozadí.

Díky svobodě, kterou dětem dávám během jejich učení, dostávám svobodu také od nich. Nejsem sluhou ani otrokem, ale jejich průvodkyní. 

Vždy to tak nebylo aneb temná cesta učitelky

Aneta Štěpánková v lese s lucernou

Před pár lety jsem byla učitelkou ve školce. Zklamaná tím, jak musím děti podle státního systému vzdělávat. 

V hlavě jsem měla vlastní plán. Nikdy mi ale nebylo umožněno ho realizovat. V zaměstnání jsem si připadala jako otrok, pro děti jsem byla jen sluhou, který je obléká, opečovává a učí nepodstatné informace. Chtěla jsem je učit pro život. 

V hloubi duše jsem si přála najít rodinu, jejíž děti bych mohla učit. Nechtěla jsem být au-pair či chůva a fungovat opět jako sluha pro děti, i jejich rodiče. Chtěla jsem být učitelkou, průvodkyní a osobou, kterou budou mít děti rády a dají jí svobodu, kterou tolik potřebuje a hledá.

Tajná přání se plní…

Aneta Štěpánková mezi kvetoucími stromy držící větvičky s květy

V roce 2018 si mě moje vysněná rodina našla. Vzpomínám si na okamžiky, kdy jsem vozila kočárek s malou hnědoočkou (1,5 roku) a vedle mě cupitalo malé modrooké děvčátko (4 roky). Do roku 2021 se rodinka rozrostla o další dvě děti. 

V začátcích spolupráce jsem si nebyla jistá, zda je možné vzdělávat děti v batolecím věku. Díky Montessori pedagogice jsem ale zjistila, že se děti mohou vzdělávat již od narození.

Důležitý milník: Miminka a organizace hraček

Miminka jsou často obklopena množstvím hraček. V hlavě miminek tím vytváříme smysl pro nepořádek. Dítě vidí, že věci kolem něj nejsou seskupeny podle žádného řádu, a to si otiskne do paměti. 

Kolem druhého roku života nebo později začnou rodiče vyžadovat úklid hraček po dítěti. 

Nevhodnou strategií a komunikací s dítětem se problém s úklidem hraček stupňuje. Rodiče pořídí krabice na hračky - pozor - pro dítě to není řešení, aby se mu snáze uklízelo. Ještě víc tím navodíte zmatek a nechuť hračky uklízet… Jak to vyřešit se dozvíte v tomto videu >>

Organizace dětského pokoje a ukládání hraček jsou témata, kterým se budu na svém blogu často věnovat.

Všechny svoje zkušenosti jsem investovala do dětí v této rodině a do mnoha dalších, se kterými jsem začala spolupracovat. Po 3 letech odešla nejstarší holčička do školy - do domácího vzdělávání, které pro ní a další děti, rodiče vytvořili. Mladší holčička dorostla do věku 4 roky, ve kterých umí psát, vizuálně číst a rozumí pořádku a řádu v životě.

Také ona pokračuje v domácím vzdělávání - spolu s dalšími dvěma slečnami stejného věku.

Mým cílem bylo dát sobě i holčičkám v domácím vzdělávání svobodu a dovést je k samostatnosti. Seznámit je s písmenky, psaním i čtením. Tedy tak, jak uváděla Marie Montessori pro tento věk jako stěžejní.

Malovaný obrázek od Elíši

Autorce obrázku jsou 4 roky. Vše, co je na něm nakreslené a napsané vytvořila sama. Obrázek mi poslala její rodina vyfocený, když jsem byla na dovolené na Orlické přehradě na zámku Orlík. 

Každý den ráno po příchodu dokáží samy hodinu pracovat s pomůckami, na kterých se naučí samy zavazovat tkaničky, zapnout bundu, přelévat vodu ze skleničky do skleničky, přesýpat nebo navlékat těstoviny. Jsou zodpovědné za přípravu vlastní svačiny a lahve s pitím. Pokud něco rozsypou / rozlijí, tak vědí, kde najdou úklidovou sadu a jak se s nepořádkem vypořádat.

Svoboda a sdílení

Nohy ve vodě

Vše, co jsem si prožila a vyzkoušela s dětmi jsem shrnula do jedné velké strategie, kterou předávám s láskou dál - rodičům, kteří si za mnou najdou cestu. 

Staňte se průvodci pro své děti. Uchopte strategii výchovy a vzdělávání do svých rukou a uvidíte, že nejen výsledky, ale i svoboda, pořádek a řád vstoupí do vašeho života i domácnosti.

Na tomto webu anetastepankova.cz najdete blog s články, eBooky volně ke stažení, videa, podcasty  a další hodnotný obsah.

Další hodnotný obsah sdílím na své facebookové stránce Cesta k samostatnému dítěti, kde můžete čerpat inspiraci z fotek, příspěvků, citátů nebo videí s radami a návody.

Vaše příběhy můžete sdílet se mnou a stejně naladěnými rodiči v uzavřené skupině >>

Najít mě můžete také na youtube kanálu Aneta Štěpánková.

Pokud vás něco zajímá, nebo si s něčím nevíte rady, napište mi na aneta@anetastepankova.cz. Ráda vám odpovím. 

Těším se na vás, online i offline. Mějte se krásně. 🙂

Vaše Aneta 

Aneta Štěpánková profilová fotografie

Nejčtenější články

Upravujeme pokojíček pro podporu samostatnosti dětí 3D obálka
  • Řešíte pořád dokola úklid a ukládání hraček?
  • Máte krabice na hračky, ale vaše děti do nich neuklízejí?
  • Dítě si nehraje samo a stále vyžaduje vaši pozornost?
  • Nevíte si rady, jak na organizaci dětského pokoje pro dítě ve věku od 6. měsíců do 6 let?