Chlapec před oknem a hračkami

Počet hraček, který děti (ne)naučí je uklízet

Je přirozené, že chceme vychovat zdravé a sebevědomé dítě. K jeho spokojenosti mu dopřáváme velké množství hraček.

Je to, ale nutné? Tento článek není o konkrétních hračkách, ale o jejich počtu jako takovém. Správná cesta nevede pouze logickou organizací hraček, ale jejich kvantitou.

Výrobci se dnes často a rádi předhánějí v tom, kdo na trh uvede lepší výrobek pro děti. Jako rodiče se často v množství nabízených hraček ztrácíme. Díky televizní reklamě se dětem některé z nich dostanou do podvědomí, a to i přesto, že s nimi nenavštěvujete hračkářství.

Téměř každodenní střet s reklamou v nich probouzí touhu a potřebu mít je doma – vlastnit je. Je to pochopitelné. Touhu a potřebu něco vlastnit máme všichni. Běžně se dítě v obchodě vzteká právě z tohoto důvodu.

Křik vychází z potřeby něco mít

Jednoduše řečeno, je to boj o moc mezi vámi a dítětem. Dítě se nehodlá vzdát. Vy také ne.

Možná vás napadá otázka, co tedy v těchto případech dělat? Komunikovat… Snižte se na úroveň dítěte a s klidným hlasem mu vysvětlete, proč to nemůže mít. Obejměte ho a slovně vyjádřete, že mu rozumíte. Ačkoli se vám bude zdát, že vás dítě neposlouchá nebo tomu nerozumí, věnujte prosím čas a prostor tomuto „procesu“.

Otevřená komunikace je klíčem k srdci dítěte

Komunikace je něco, co nám v životě doslova ulehčí naše bytí. Komunikujte s dětmi pořád a o všem. A to i v situacích, kdy se vám to bude zdát zcela bezpředmětné. Od narození do 3 let by se počet hraček měl pohybovat mezi 4-8. Podle výzkumů se dospělý rozhoduje hůře, když má na výběr z 6ti a více věcí.

Možná bych to přirovnala ke snídaňovému švédskému stolu. Pokud dostanete na výběr z malé nabídky, jistě se rozhodnete rychleji. S hračkami je to stejné.

Představte si, že přijdete do obchodu s oděvy. Víte, že z té velké hromady oblečení chcete mít nějaký pěkný „kousek“. Prostě si ho odnést, rozšířit jím svůj šatník a vlastnit ho. To samé chtějí děti. Rozdíl mezi námi a dětmi je takový, že mi si to můžeme koupit a nemusíme se nikoho prosit ani nikomu vysvětlovat, proč právě daný kousek oblečení potřebujeme mít. Kdyby vedle nás stál někdo z blízkých a řekl nám, že si to nemůžeme koupit, asi bychom se taky vztekali.

S hračkami je to jako s oblečením

Z obchodu s oděvy a hračkářství se nyní přesuneme do dětského pokojíčku. Jakmile do něj děti vejdou, stojí před velkým rozhodnutím, co si vybrat a s čím si budou hrát. Je to jako, když otevřete skříň s oblečením a nemáte jasnou představu, co si na sebe obléknete. Já osobně docela často stojím před ranní výzvou: „Co si dnes vezmu na sebe?“

Mám toho tolik, že nevím, co si mám vybrat. Setkávám se s názory, že nejde srovnávat hračky a oblečení nebo obchod s oděvy a dětský pokojíček. Jistě, je to o názoru, ale také o pozorování dětí a o jejich potřebách. Děti se narodily jako nepopsaný list papíru a nic z tohoto světa neznají.

Popište papír smysluplně

Vše je pro ně nové a Vy, jako rodič tento list papíru popisujete. To, co na něj napíšeme, to na něm bude. Zkuste dětský pokojíček vybavit třeba takto >> 

Kdybych se vás teď zeptala, kolik hraček má vaše dítě doma, možná byste chvilku váhali, jaké číslo odpovědět. Zkrátka nepřeberné množství na jednom místě. V horším případě po celé domácnosti.

Děti mají přirozeně smysl pro pořádek a řád. Chtějí a potřebují ho vytvářet i udržovat. Jenže, když kolem sebe vidí „nepořádek,“ vytvářejí ho také. Říkáte si, že máte doma oblečení do komínků, naklizeno a dítě přesto pořádek neudržuje? Ruku na srdce – jak moc máte uklizené hračky? Má každá hračky svoje místo jako vidličky a lžíce v kuchyni nebo jsou naházené v krabici?

4, 6, 8 nebo 12 hraček a dost?

Pokud již miminko vyrůstá na hrací ploše s větším množství hraček než 4, nemají své konkrétní místo, je „problém“ na světě. Správná organizace dětského pokoje vám pomůže, abyste byli o krok napřed >>

Do 3 let proto dítěti nabízejte maximálně 8 hraček, které budou mít své konkrétní místo na poličce. S věkem se číslo může samozřejmě zvyšovat. Do 6 let doporučuji do počtu 12 na 1 dítě. Nicméně to záleží hlavně na tom, jak moc je dítě schopno s daným počtem pořádek udržovat. Pokud vidíte, že 12 hraček je pro něj moc, snížíte počet.

Naučte ho, jak se hračky uklízejí a vracejí zpět do polic. Budete překvapeni, jak tohle dítě hravě a s radostí zvládne. Přesně totiž vědí, co mají dělat a kam věci patří. Maminky se často ptají, jak uspořádat hračky? Se snížením počtu bude organizace hraček jednoduchá a pořádek bude přirozený.

Sedmero uklizeného pokojíčku

Hračky, které budou na policích vybírejte společně s dítětem a nebo zvolte ty, se kterými si nejvíce hraje. Samozřejmě je můžete různě obměňovat.

Chcete se dozvědět ještě víc? Mrkněte sem a odhalte tajemství upraveného pokojíčku. Pokud hledáte konkrétní ucelené návody, hledejte v Sedmeru uklizeného pokojíčku.

Do komentářů se podělte fotkou nebo zkušenostmi s počtem hraček i jejich úklidem.

Nezapomeňte mě sledovat a dozvíte se daleko víc. Cesta ke sledování vede tudy >>

Pokud hledáte komunitu rodičů, kteří jsou stejně naladění a naklonění této výchově, jste srdečně zváni a vítáni v této uzavřené skupině.

Mějte se krásně.

Vaše Aneta 

Aneta Štěpánková

 

Našla jsem přirozenou cestu, jak naučit děti samostatnosti a prohloubit tak jejich zkušenosti s okolním světem. Společně jsme objevili i svobodu, kterou v životě tolik potřebujeme. Jemnými krůčky učím milující mámy, jak v sobě objevit laskavou průvodkyni a vychovat tak zvídavé a samostatné dítě. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů