Proč rozvíjet u dětí samostatnost? (Blanca Velazquez-Martin)

„Ve světě existují vědecké výzkumy, které říkají, že postupy podporující samostatnost doma mají významný a pozitivní vliv na vývoj dítěte,“ uvedla řečnice Blanca Velazquez-Martin na mezinárodní online konferenci Růst společně.

Poslední studie nám ukazují, že soustavnou podporou samostatnosti můžeme podpořit rozvoj exekutivních dovedností (seznámím vás s nimi níže) již od 18. měsíce věku.

Všechno vidět, slyšet a hlavně vyzkoušet

Batole touží po zapojení, smyslu práce a nezávislosti. Výše uvedené věkové období je v životě našich ratolestí velmi stěžejní a neměli bychom ho přecházet bez povšimnutí.

Tréninkem samostatnosti se u dítěte spouští rozvoj souboru dovedností, které se dále s věkem postupně vyvíjejí. Do 3 let věku dosáhnou tyto dovednosti významně vyšší úrovně a podpoří další rozvoj v oblasti plánování, zapamatování si jednotlivých kroků a dokončování úkolů.

Skupina těchto dovedností se plně vyvine až kolem 25. roku věku, když jsme dospělí a plně dozrává mozek každého jedince. Proto je vhodné s jejich posilováním začít již v raném životě dítěte.

Samostatně a krůček po krůčku

Je třeba mít na paměti, že dítě není schopno naučit se a zvládnout vše najednou. Jako dospělí někdy nevědomky chceme, aby se potomek naučil všechny exekutivní dovednosti hned, ale to zkrátka nejde. Dokonce ani my se nenaučíme řídit auto během jednoho okamžiku.

Myslete na to, že učení přináší další, často ještě neosvojené dovednosti. Jedná se např. o nalévání vody. Tento proces obnáší také: rozlitou vodu, utírání, manuální zručnost při vyždímání hadříku a jeho uložení na místo tomu určené.

Role rodiče

Každou situaci sledujte očima dítěte a snažte se naladit na jeho prožitek. Zastavte se a vnímejte, jak dítě prožívá příležitost být samostatné. Nespěchejte a respektujte jeho tempo práce.

Je důležité myslet i na obtížnost. Všímejte si, jak dítě činnost zvládá, jaké překážky překonává a co mu ještě tolik nejde.

Psychosociální věda zastřešuje výchovu dětí k samostatnosti pojmem: „Rodičovství podporující samostatnost.“ Procesu osamostatňování se potřebují učit nejen děti, ale i jejich rodiče.

Jak spolu souvisí samostatnost, trpělivost a emoce?

„Podpora samostatnosti je proud, příliv a odliv a dynamický proces,“ sdělila rodičům Blanca Velazquez-Martin.

Studie z roku 2021 popisuje, jak velký vliv má podpora samostatnosti na podporu rozvoje regulace emocí u dětí i dospělých. Děti potřebují rozvíjet schopnost prožívat emoce a právě u trénování samostatnosti mají neustálou možnost se vyrovnávat s vlastními pocity radosti i frustrace.

To samé platí pro nás dospělé. Pokud se dítě snaží zavázat si tkaničky, umýt si ruce nebo si nalít vodu, zastavte se a zkuste ho 4-5 minut jen sledovat. Buďte trpěliví. Nezasahujte dítěti hned do činnosti a vnímejte, jak se u toho cítíte.

Tipy na aktivity, které dítě může dělat samo

Jednoduchý a praktický přehled stahujte tady.

Po pandemii Covidu-19 výzkumy prokázaly, že rodiče podporující samostatnost doma po měsíci zjistili, že se jim zvýšil pocit (na)plnění vlastních potřeb. Proč? Jakmile je dítě schopné dělat víc samo pro sebe, může i dospělý dělat víc sám pro sebe! 🙂

Jak tento proces nastartovat doma?

Prostě začněte. Zeptejte se sami sebe, co děláte za dítě a co by mohlo začít dělat samo. Abych vám cestu k samostatnosti usnadnila, připravila jsem pro vás Manuál samostatného dítěte. Přidejte se k rodinám podporující samostatnost a nebuďte na to sami.

Mějte se krásně.

Vaše Aneta 

Našla jsem přirozenou cestu, jak naučit děti samostatnosti a prohloubit tak jejich zkušenosti s okolním světem. Společně jsme objevili i svobodu, kterou v životě tolik potřebujeme. Jemnými krůčky učím milující mámy, jak v sobě objevit laskavou průvodkyni a vychovat tak zvídavé a samostatné dítě. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů