Společné hraní podporuje zvídavost dětí

„Život je velmi pestrý a ona rozmanitost se hezky propisuje do každého aspektu našeho bytí. Byť se to na první dobrou nezdá, platí to i v otázce hraček,“ uvedla slovy článek redaktorka Bára Klímová v květnovém vydání časopisu Miminko.

Dále uvedla: „I když se pohled na ideální množství, povahu a vůbec potřebu hraček individuálně různí, k dětem hračky patří. A právě o nich jsem si podrobně povídala se zkušenou pedagožkou Mgr. Anetou Štěpánkovou, DiS..“

Nákup hraček s rozmyslem

Nad touto situací se zamýšlím jinak a nabízím různé úhly pohledu:

„Odborníci hovoří o tom, že hračky jsou přirozenou součástí dětského světa. Ovlivňují nejen jejich vývoj, ale také výchovu a vzdělávání. Měly by jim přinášet potěšení, možnost učit se a rozvíjet. Italská lékařka Maria Montessori naopak tvrdila, že se dítě k hračce ubírá pouze v případě, že nemá nic lepšího na práci.

Mnozí dospělí si myslí, že když malé dítě posadí mezi hromadu hraček, bude si hrát samo. Opak je ale pravdou. Jakmile kolem sebe dítě má větší množství předmětů, není schopné se pořádně soustředit ani na jeden z nich.

Jeho pozornost je značně roztříštěná. Výzkumy dokazují, že jakmile si máme vybrat 1 ze 6 věcí, nastává v naší hlavě zmatek. Jako rodiče jsme plně zodpovědní za počet hraček v dětském pokoji i za to, jakým způsobem je dítě bude uklízet.

Kolik hraček dítě opravdu potřebuje?

Dítěti od narození do 3 let stačí pouze 6 – 8 hraček s občasnou obměnou. Jejich uložení by mělo být přehledné a jasné. Ideálním řešením jsou otevřené police v úrovni očí dítěte, na které snadno dosáhne.“

Otázku množství hraček uzavírám následovně: „Ještě nikdy jsem neslyšela o tom, že by dítě kvůli nedostatku hraček trpělo. Platí tady pravidlo: Čím méně hraček, tím více kreativity. A nejen to, dítě se na hračky dokáže daleko lépe soustředit a prozkoumávat je do větší hloubky.

Nebojte se, že se vaše dítě bude málo nebo špatně rozvíjet, když množství hraček výrazně zredukujete. Jestli děti potřebují něčeho víc, tak je to rozhodně náš čas a prostor na společné hraní. “

Hra na profese

„Děti se takovými činnostmi přibližují světu dospělých a dostávají se do různých rolí. Například supermarkety a společné nákupy jsou pro ně značně nekomfortní, jelikož se tam nemohou projevit.

Ve svém pokojíčku se cítí bezpečně a ukazují nám jejich autenticitu. Mezi dovednosti, které si zde děti osvojují, se řadí: počítání, práce s penězi, seznamování s potravinami, osvojování zdvořilostních návyků,  posilování sociálního kontaktu, apod.

Zároveň si naše ratolesti v bezpečném a láskyplném prostředí vyzkouší, co role prodávajícího obnáší. Postupně dochází k posilování vlastních hodnot, sebevědomí, komunikačních a manipulačních dovedností.

„Dobrý den, paní zubařko, jdu k Vám na kontrolu…“

Hra na lékaře nebo zubaře je prospěšná pro předcházení traumatu z jejich návštěvy a případného ošetření. Můžete tak děti hravě připravit na to, co je v ordinacích čeká.

Všechno, co kolem sebe dítě vidí, slyší a vnímá celým tělem, promítá následně do hry. Když za námi přijde, že by si chtělo hrát, měli bychom si najít alespoň malou chvilku. Jako rodiče máme schopnost naučit své děti něco nového a vysvětlit jim, jak věci nebo hračky fungují.

Společně strávený čas s dítětem významně podporuje a posiluje jeho důvěru v nás samotné. Taková hra na kavárnu může být perfektní průpravou do praktického života. Dítě se ve vzájemné interakci s námi učí naslouchat a vhodně komunikovat,“ doplňuji k tomuto tématu.

Stavebnice do dětského světa neodmyslitelně patří

Plynule s redaktorkou přecházíme ke stavebnicím: „Stavebnice jsou skvělé pro rozvoj konstruktivního myšlení. Dítě musí hodně přemýšlet co, kam a jak dát, aby mu to nespadlo.

U stavění kostek si naplňuje spoustu vývojových potřeb jako je například opakování a bourání. Učí se úspěchu i neúspěchu, posiluje své sebevědomí a postupně získává zkušenosti pro rozvoj dalších dovedností. “

Vlastní nápady vítány!

Hravou krasojízdu pak zakončujeme kreativní linkou: „Kreativní hry jsou činnosti, které podporují především zvídavost a představivost dítěte. Jedná se o kreslení, zpívání písniček, hru s kostkami nebo stavebnicí.

Vhodnými předměty jsou třeba papírové krabice, kelímek, korálky a další. Doporučuji rodičům zahrnout takové hry, u kterých mohou být děti hlavními iniciátory a hru si takzvaně samy řídit. Určitě neopomeňte pobyt v přírodě.

Každý klacík, kaluž nebo list vzbuzují v dítěti velkou chuť poznávat a objevovat svět. Opakem těchto aktivit je pasivní sezení dítěte u obrazovky.“

Asistence na požádání

„Vytvářejte dětem příjemné a bezpečné prostředí na hraní a nechte je rozhodnout se, zda vás ke hře přizvou či nikoliv. Pokud si dítě hraje samo, potřebuje vědět, že nás má nablízku.

Pro některé děti může naše přítomnost znamenat větší pocit bezpečí. U hry dětem pomáhejte, zapojujte se, ale nikdy ne víc, než je to potřeba.“

Celé povídání uzavírám malým vzkazem pro vás: „Najděte si alespoň 15 minut denně na hraní se svými dětmi. I kdyby to mělo být těsně před spaním, každá minuta se počítá.

Stále více dětí čelí tomu, že je rodiče vyzvednou ze školky, dají jim večeři a… honem vyčistit zoubky, pohádku nebo tablet do ruky a spát. Zítra je taky den. Jenže jejich den často postrádá aktivní účast rodičů při jejich hře. Dětem pak chybí sounáležitost a opravdový zájem o ně.“

Zůstaňte se mnou v kontaktu

Pokus vás zajímá, jak upravit pokojíček tak, aby podporoval rozvoj i samostatnost vašeho dítěte, podívejte se do eBooku, kde se mimo jiné ve videu dozvíte Proč nefungují krabice na hračky. Organizaci, uspořádání a úklid hraček najdete tady. V rámci témat dětský pokoj, hračky a úklid je možné si domluvit konzultaci.

Pojďte mě sledovat a přidejte se do facebookové skupiny k rodinám podporující samostatnost.

Nezapomeňte navštívit partnerský eshop Montessorihracky.cz, který nabízí širokou škálu pomůcek, hraček, stavebnice a her pro vaše děti.

Mějte se krásně.

Vaše Aneta

Našla jsem přirozenou cestu, jak naučit děti samostatnosti a prohloubit tak jejich zkušenosti s okolním světem. Společně jsme objevili i svobodu, kterou v životě tolik potřebujeme. Jemnými krůčky učím milující mámy, jak v sobě objevit laskavou průvodkyni a vychovat tak zvídavé a samostatné dítě. Můj příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů